Pemburuan Lissa...

Ramadhan muncul kembali..
Alhamdulillah...aku masih diberi peluang untuk merasainya..

Jika diceritakan tentang pengalaman puasa aku sejak dari kecil...memang banyak menda busuk dan mahung menyelubungi pengalaman puasa aku..haha!
Ponteng puasa...biasa je aku buat..
Macam- macam alasan..sampai mak aku pujuk- pujuk pun aku dah tak leh tahan..bila dah berbuka, bukan dapat KFC pun..rugi je..terburu- buru sangat...

Terburu- buru...
Apakah yang dimaksudkan dengan terburu- buru? Tergesa- gesa kot...nak cepat je...tanpa berfikir panjang..kadang ada yang untung bila terburu- buru...tapi banyak yang tak untungnya bila terburu- buru ni..

Contohnya macam tadi..ada kereta Wira..terburu- buru keluar dari simpang...
Then ada kereta Toyota baru yang juga terburu- buru memandu kerana mengejar bantal dan tilam dirumah melalui jalan utama..

Syukur!!, Allah masih memberi aku peluang untuk hidup lagi..
Nasib brek kereta aku masih berfungsi...kalau tak..memang confirm aku akan menyondol kereta Wira tuh..
Habis beg laptop aku tercampak ke depan...
Printer aku yang berat tu pun leh tergolek maut ke bawah tempat kaki..
Mahu aje aku memaki si pemandu Wira...namun...aku malas...bukan dia dengar pun..
Hanya mendengus kasar di dalam hati aje..

Hari ni..aku tak mengajar...
Aku ditugaskan menjadi MC untuk program bulan membaca..
Mak oi...lama benar program ni nak habis..
Rasanya...lepas ni aku nak guide budak- budak lak la untuk jadi MC...
Lebih bagus rasanya...
Sediakan teks dan biar mereka menjadi host untuk program dorang..aku just menjadi pemantau dan bahan rujukan..kan suara kanak- kanak lebih best berbanding suara Cikgu Tininini ni...hahha!

Seronok juga jadi cikgu ni..
Dunia dipenuhi dengan kanak- kanak aje...
Dari kecil hinggalah ke pencen, InsyaAllah...

Cerita pasal pekerjaan ni..
Aku teringat akan pertemuan aku dengan seorang wanita yang aku rasa dia memang agak tabah mengharungi kehidupan ini...
Aku jumpa dia di dalam keretapi...
Nama dia Lissa...

Lissa, nama yang pada aku se'cute' dengan tuan empunya nama..
Aku buget gegurl tu student uitm yang kat segamat tuh..
Sapa tau...andaian ku meleset sangat...

Mula- mula, lepas dia duk sebelah aku..aku wat bodoh jela....malas nak berkata- kata..
Kang terover peramah la plak..
Tapi...ntah camne...Lissa tu menegur aku..
Dia tanya la aku mau pergi mana...then aku terangkanlah mana tujuan aku...

Bual punya bual...abis terbongkar semua pasal umur, pekerjaan, duk mana..nak pegi mana...haha!
Yang pasti Lissa bukan student seperti yang aku teka..
Yela dengan susuk tubuh yang kecil..gaya yang santai..

Siapakah di Lissa?

Lissa...rupanya dia dah berumur 25tahun..
Bukan student pun...
Ntah kenapa...banyak benda tentang dirinya dia cerita kat aku ni..

Aku mula just angguk- angguk je banyak..
Malas nak amik tau sangat-sangat...sebab takut la orang tak selesa..
Banyak aku sengeh je..

Tetiba dia cakap...dia sebenarnya dah kahwin..
Tapi dah divorce..
Terbeliak sekejab mata aku...reaksi aku memang macam terkejut- kejut gitu..
Memang terkejutlah pun..
Dia kata..kita orang perempuan ni memang kena berdikari..jangan bergantung sangat dengan lelaki..
Tapi...zaman sekarang macam ramai lelaki yang tumpang gantung kat perempuan ape..hehe!
Bukan apa...dia kata jangan jadi macam dia...bila suami ceraikan..dunia memang gelap lah..
Tak terlintas difikiran kenapa dia leh jadi macam tuh..
Based on cerita dia lagi...dia kata agak lama untuk dia pulih balik..
Ni pun baru je dia nak pulih balik..
Nak pergi bekerja semula...demi menyara anak lelaki dia yang baru berusia setahun..
Lissa ni diceraikan masa dia ngah pregnant 3 bulan..
Kejamnya suami dia..
Aku hampir menitiskan air mata masa dia cerita...
Gila ah...kenapa aku yang nak cry...teruk betul..

Dipendekkan cerita...
Dia pun cerita kenapa dia cerai dengan suaminya..
Kesimpulannya ialah kerana cinta tiada restu...hua3

Tu lah...sehebat mana cinta dan sekuat mana melawan kehendak pemberi restu, akhirnya kecundang juga..
Lissa kata dia dan suami dia takda masalah mana..
Biasalah gado-gado manja...
Tapi suami dia macam tersepit di antara parents dan isteri...
Jalan keluar macam buntu katanya..
Masuk campur keluarga buat rumahtangganya menjadi rumit..akhirnya penceraian berlaku..
Dengarnya..parents suami dia tak suka Lissa kerana Lissa ni bukan golongan terpelajar...setakat SPM je..
Bapa mertua dia macam engineer kot...ada master lagi..
Si suami Lissa ni plak..memang budak pandai..spm A berderet..
Tapi keinginan berumah tangga lebih membuak- buak dari nak belajar..
Lissa kata...dia tak kisah suami dia nak belajar dan dia bekerja..tapi suami dia plak tak mau kuar dari uma keluarga sebab suami dia 2 beradik je..
Panjang ah cerita dia..macam- macam gak jadinya..
Tapi kata dia..sekarang ex suami dia dah larikan diri ke Perak..
Sebab terlalu banyak kenangan di Kuala Lumpur..
Pasangan yang masih menyayangi...tapi kehendak semasa memaksa mereka berpisah..
Pada aku bukanlah parents ex suami dia tu kejam...cuma mereka nak yang terbaik untuk anak mereka kot..ntahlah..

Aku ceritalah kat Faizal...
Dia diam je...last- last dia cakap ape tau...' Kenapa sibuk- sibuk masalah orang?. Biarlah dia..'..
Eh....teruklah...
Kita nak cerita apa yang kita dengar kat ketepi..tapi gitu je dia jawab..
Sungguh tak sporting lor...

Tapi..tadi kan aku nak cerita pasal kerja.
Aku ingat kisah ni just ada kat drama Melayu..
Tapi ni memang realitilah..
Lissa kata...dia sekarang kerja waitress je...tu pun part time..
Aku pun terfikir...cukup ke gaji dengan keje part time then duduk kat kl..
Kuala Lumpur...

Dia pun rajin cerita...seolah- olah dapat tau apa dipemikiran aku..
hahaha! dia kata saya memang amik job part time je..sebab dia gak amik part time job untuk jadi model..
Dia kata kalau kumpul- kumpul banyak la juga gaji dia..
Dia jadi pelayan kat kelab golf..
Dan yang agak aku sikit terkejut bila dia explain kenapa dia keje part time je..
Dia kata kalau minta keje tetap kat tempat golf tu..dia kena wat keje yang dia tak nak buat lagi..
Dia tanpa segan silu..dia kata..dia penah jadi bartender..Dia takmau buat..tapi kena buat sebab memang keje kat kelab golf tu kerjanya kena sume rasa..rotate..
Dia takda pilihan keje lain, kelulusan pun tak tinggi..
Kalau melayan orang dengan hantar air je takpe..tapi dia kata kalau customer suruh minum arak tu..dia kena ah minum...
Huh! aku kaget..
Masih terngiang-ngiang suara dia.. 'Abah dah meninggal cepat kak..adik- adik nak sekolah...terpaksalah saya mengalah'.. Kehidupan memaksa dia..

Semoga Allah memberikan Lissa sinar kebahagiaan suatu hari nanti..
Berilah dia suami dan keluarga yang saling menghargai dan penuh dengan kebahagiaan..
Semoga cita- citanya untuk mendapatkan kerja yang lebih baik akan dimakbulkan..
Dia sempat cerita yang dia nak belajar sambil kerja...
Katanya..dia buat semua demi anak dia..dan emak dia.
Samada itu nasib, takdir atau pilihan...aku harap Lissa masih bersemangat untuk meneruskan kehidupan..
Terima kasih kerana menyedarkan aku bahawa AKU NI LEBIH BANYAK UNTUNG dari beberapa bahagian sudut kehidupan..
Kadang- kadang cerita orang ni bukan untuk sibuk- sibuk..tapi sebenarnya ia mengajar kita untuk lebih menghargai apa yang ada...

Tren dah berhenti..
Aku kena turun..
Semoga kau bahagia nanti dik!! InsyaAllah

Alhamdulillah....





Comments

Popular Posts