Nota Otot Sekolah dan Kereta


Tot tot! Henpon ku berbunyi..ada sms sampai..
Dari member pusat koko..dari enchek hitam..dia kata aku sedang syiok membuta..dah..pulak..

Xsempat kot mau membuta..kerana aku baru je smpai uma 50 minit yang lalu..

Sampai je uma..aku pun duduk - duduk sambil menyunyah makanan..
Nyum- nyum..lepas nyum- nyum untuk diri sendiri..aku pun...

Sambung balik..terhenti part aku pun...sebab nak kena mandi kan si kecik..

Jadi tadi aku pun bagi makan kat Acad..adik kecik aku yang semakin hari semakin banyak ragam yang masam dan manis..
Letih ah bagi budak kecik makan..kena kejar dia satu rumah..

Ni baru sorang adik kecik..
Aku cuba menbayangkan jika aku ada ramai adik kecik- kecik..
Mak oi..haha! tak larat nak layan..
Mebi seronok or riuh rendah..

Cerita pasal budak kecik ni..aku teringat tentang anak murid aku..

Aiman...
Aiman ni adik beradik dia ada 8 orang..
Memang kesian la nengok dia ni..selalu aku nengok dia dukung adik kecik dia..
Dulu family dia duk area sekolah aku..aritu dia pindah dah balik umah nenek dia..
Dengarnya, ayah dia tak mampu nak bayar sewa umah..ni kali baper ntah dia pindah..
Aku pun tak pasti..
Aiman ni la family yang selalu minta duit elaun..nak beli baju baru ah, nak beli buku sekolah lah..
Tapi realitinya..mana ada menda- menda tuh..
Aiman ni anak ke 2 tau dari 8 orang adik beradik dia..

"cikgu..Aiman cakap dia tak boleh datang masa pertandingan bola sepak nanti"

"Kenapa plak? Berani- berani awak tak datang sekolah? Saya gegar pergi umah awak.."

"Mak Aiman nak beranak cikgu"

Aku yang sedang menulis terkesima kejab..macam kecik lagi adik Aiman yang paling kecik tuh..

"Yeke Aiman? Awak nak dapat adik baru? Bestnya..Tapi takkan tak dapat datang sekolah..Cikgu buat semua- semua ni untuk epikn awak dan kawan- kawan awak..datang lah.. Jangan mengengada mau ponteng..macam ah takda siapa yang jaga adik awak kang"

Aiman tersengeh dan berjanji akan datang ke sekolah..
Itu isu murahnya rezeki keluarga itu untuk mendapat ahli keluarga yang ramai..
Seronoknya bila senang nak hamil..

Tapi ada sesuatu yang wat aku terfikir sesuatu..

"Cikgu, dorang cakap mak saya selalu main..tu dapat adik banyak"

"Ha?...main apa ni?"

"Main tido- tido cikgu..Men seks"

Aku menarik nafas panjang..
Seingat aku..sewaktu aku umur baya- baya dorang..Aku tak tau pun benda- benda ke arah hubungan intim ni..jujur aku katakan..
Kalau bab minat- minat kat orang pun aky tak pandai lagi..sebab aku memang hodoh masa kecik..takda pun yang mau pandang..haha! hingus pun meleleh...g sekolah tak pakai bedak pun..
baju pun kalau aku rasa takmo gosok..aku tak gosok..hahha!

Kecenderungan anak murid aku ni memang merisaukan..
Aku takmau marah dorang..
Jadi, sedikit tazkirah aku sampaikan kepada mereka.
Aku kumpulkan dorang dan cakap baik..
Aku bagi amaran..tak boleh cakap benda-benda yang intim macam tuh.Sebab itu semua adalah rahsia seseorang yang bergelar suami dan isteri..
Dalam sekolah kena cakap baik- baik..dan aku takmo dorang cakap benda- benda yang macam tuh kat luar sekolah gak..
Jangan bikin malu cikgu Nini..haha!
Aku tipu dorang yang aku cakap, aku ada spy kat kampung tuh..
Banyak ah aku cakap ngan dorang..tiap- tiap hari sebelum balik sekolah aku mesti suwoh dorang ulang balik apa nasihat- nasihat aku..

Jangan cakap benda lucah- lucah
Jangan lepak kat jambatan hari- hari
Jangan menyolong
Jangan cakap bodoh- bodoh, babi- babi...

Hahah! Ntah dorang ikut ke tak aku cakap..setiap hari aku bagi nasihat..suka tak suka..aku cakap gak...

Budak- budak dah mula nak membesar..memang ah macam- macam personaliti yang mereka akan hadapi..
Persekitaran amat memainkan peranan penting.
Tapi tu lah..tidak semua dari kita dihidangkan dengan persekitaran yang baik..
Macam dorang tuh..selalu cerita

  • Bapak saya gengster..kaki pukul..nak jadi macam bapak saya
  • Bapak saya beli nombor ekor cikgu...boleh plak kena
  • Abang saya nengok blue cikgu
  • Pak Tam saya men judi cikgu
  • Abang saya, tendang pintu marah mak saya..

Hahaha! pelbagai kerenah dan situasi aku hadapi..kadang- kadang bikin aku kelu..
Jadi pendekatan aku selalu kena ikot situasi..
Biasanya aku lembut je..layankan dorang..
Tapi sesekali aku naikkan gak sore garau aku yang kuat nih..

Macam tadi..menangis si Samsul..mana aku tak hangin..
Orang lain wat keje..dia sibuk wat bodoh tunjuk gengster..
Aku diam je mula- mula..lama-lama dia men- men plak ngan aku..
Aku geram, aku cekak pinggang..besarkan mata.. aku tengking....haha!
Adoi..menscarykan..
Ntahlah...memang susah nak handle manusia nih..

Kalau kita baca teori pun kadang- kadang bukan sama dengan situasi yang kita hadapi..
Susah nak tau makna perlakuan manusia nih..

  • Kalau orang menangis? Sedih kan biasanya..tapi ada yang menangis gembira..
  • Kalau orang makan..sebab dia laparkan?? tapi ada yang makan sebab nak jaga hati isteri..
  • Kalau orang tidur...ngantuk kan?? tapi ada yang tidur sebab takmo fikir problem..
  • Kalau orang lelaki senyum-senyum kat kita..dia suka kot..tapi kadang sebenarnya dia ketawakan kita..haha!

Tulah..banyak benda rahsia manusia yang kita tak tau..
Jadi pandai- pandailah menjadi pelakon dalam situasi-situasi yang ada..

Yang penting..kenapa minyak brek aku cepat abis??
Sebab aku kena bagi bro Deris RM70..huuhu...
Lepas sakit kekurangan air..dia sakit otot plak..hahah!









Comments

Popular Posts