Epok- epok gerutus lagi gratis!

Dari semalam aku teringin makan epok- epok @ karipap.. tapi baru je pegang kentang time tu juga baru teringat bawang merah dah habis.. maka kentang yang dicapai ku lepaskan..sambil tersenyum sorang sebab menjadi pelupa.. hmmm..

Pagi tadi Faizal belikan bawang merah.. 

Pukul 5 petang,tiba- tiba aku teringat impian semalam.. impian nak buat epok- epok.. Sebenarnya, aku memang tak reti buat epok- epok.. lagi- lagi part kelim tepi tu.. ni kali ke 2 aku buat epok- epok.. kali pertama memang gagal..tepung terlalu rapuh dan inti rasa macam terlebih masin.. bagi kat Faizal makan, dia diam je..haha! nak jaga hati aku, dia diam je.. last- last dia cakap,kulitnya tu kenapa macam tu..haha! aku sengih jela..apa nak buat.. padanlah muka aku,dulu aku takmo belaja buat epok- epok ngan mak.. sebenarnya, epok- epok buatan mak sedap.. tak rasa berminyak dan intinya mantap.. Faizal cukup gemar epok- epok yang mak buat.. bila dah penah rasa epok- epok yang sedap,secara automatik lidah akan menilai...ok....aku redha... haha!

So, hari ni aku cubalah lagi buat epok- epok.. jujurnya, inti tu aku buat ikot hati aku je..campak- campak.. asalkan ada bawang merah,bawang putih,kari,ayam..dan lain- lain..ajinamoto takda eh..
Kulit dia pula,aku nengok kat utube..tu pon aku agak- agak je..sebab kat utube bagi sukatan.. aku punya tepung tak sampai 500gram pon..so,aku pon sukat sukati aku.. asalkan ada mejerin,minyak,tepung dan air..aku pun uli dan uli,macam uli doh mainan yang aku buat ngan murid kelmarin..tapi tak la buh pewarna..

 
Ni aktiviti dengan murid.. hitamnya tangan! haha!

Selepas berhempas pulas menguli,menggelek dan mengelim.. akhirnya pukul 7.30 petang baru siap.. untuk 400gram tepung.. dapatlah 17 biji epok- epok yang pelbagai bentuk dan saiz.. arini aku tak pakai acuan, aku kelim sendiri.. 
hmmm..memang lucu nengok epok- epok sendiri..tapi sebab nak makan..aku kena yakin..! haha! 

 
Bentuk kelim yang amat buruk..abah punya kelim epok- epok belum dapat aku tandingi.

Aku sebenarnya jarang sekali nak beli epok- epok yang dijual di kedai-kedai or gerai kuih muih tu, sebab banyak kali dah kena..bila makan epok- epok tersebut terus rasa loya..kulit nampak tak berminyak,tapi bila makan...memang terasa lebihan minyak..so keciwa.. 

 
Epok- epok yang menggerutu kulitnya..haaha! untuk Faizal yang sedang bertugas..mungkin dia sedang kelaparan.. 

 
Untuk aku makan..

Ngah makan ada wassap in.. Katanya sedaplah epok- epok aku arini dan dia dah abis makan..haha! sangat pantas..walaupun panas..

Ok..aku pun merendah diri..cakap epok- epok tu buruk rupa..haha! 

Pembelajaran sepanjang hayat.. Dulu aku tak reti nak kacau doh.. Bila nak buat, mak macam tak berapa nak percaya..so,aku banyak bergantung pada mak.. 
Langsung takda pengalaman. 
Tak pernah duga,dalam silibus Pendidikan Khas ada perkara belajar buat doh.. kalau aku sendiri takda pengalaman, macam mana aku nak ajar murid- murid?.. Nak tak nak,aku kena belajar.. walaupun bukan ajar buat epok- epok, sekurang-kurangnya anak murid ada pengalaman untuk menguli doh.. Bila mereka dah dewasa, mereka boleh mengaplikasikan pengalaman kanak- kanak mereka.. 
Untuk ibu bapa di luar sana, selalulah ajak anak- anak anda untuk buat aktiviti kemahiran hidup di rumah walaupun hanya memotong bawang.. supaya, apabila mereka sudah dewasa,mereka tidak jadi macam saya..haha! dah 30 tahun,tapi masih tak tahu menguli..haha! jangan risau rumah bersepah,tapi risaulah kalau anak- anak tak tahu nak tentang kemahiran kehidupan dan bertahan. 
Pembelajaran sepanjang hayat, pengalaman pula adalah pengajaran yang sangat berharga.



Comments

Popular Posts